°1908
°°2021 - renovatie door Atelier De Nijs
Schepen zijn gebouwd om te varen. Dat zal de Ortelius ook doen. Varen met groepen zoals scholen, jongeren of verenigingen op dag- en meerdaagse tochten. Door de ligging van Doel is dit een ideale uitvalsbasis naar zowel de haven voor rondvaarten als naar het westen met een vlotte verbinding naar de Westerschelde.
Het schip is erkend als beschermd erfgoed sinds 2014 en dient bijgevolg te worden gerestaureerd naar de versie van 2014. Doorheen de jaren heeft het schip meerdere transformaties ge- kend. Het is de opgave om deze allemaal in kaart te brengen om zo de afweging te maken naar welke toestand we gaan restaureren zodat het schip, na 100den jaren, nog vele waters kan bevaren. Dit gebeurt in nauwe samenspraak met Erfgoed Vlaan- deren.
Met de visie om met groepen te meerdaagse tochten te varen hebben we te maken met de hedendaagse regelgeving. Er zijn tal van manieren om een schip in de vaart te brengen. Het is de opgave om alle opties te analyseren om zo de meest geschikte manier om het schip terug op water te krijgen de bepalen onder hedendaagse veiligheidsvoorschriften.
Maart 2024 - 25.000 EUR opgehaald!
Start Crowdfunding. Samen met #HartvoorWaas en Koning Boudewijnstichting haalden we voor € 19.000 aan donaties. Wanneer we dit doel haalden ontvingen we de extra € 6.000,- van #hartvoorWaas voor. Voor deze actie hebben we 1/2 van het schip in de verf gezet. GESLAAGD!
Alle info via
https://projecten.streekfondsoostvlaanderen.be/nl-NL/project/orteliusmoetvaren-04bd6
November 2021
verhuis naar Doel -20 november 2021 verhuist de Ortelius van de Antwerpse Droogdokkensite naar Doel. Samen met de vervoersfirma Aertssen en hijsfiram Mamoet tot een goed einde en dat helemaal gratis.
september 2021
De in de jaren 70 toegevoegde opbouw is verwijderd. We krijgen een beeld van de oorspronkelijke lijnen van het schip. Ook de masten zijn verplaatst voor de doorgang tijdens de verhuis in de Liefkenshoektunnel.
Voor de verhuis van de Ortelius van de droogdoksite te Antwerpen naar Doel hebben we in de Liefkenshoektunnel 5,1 meter doorgang. Het schip op de low-trailer komt op 5,4 meter.
In de jaren 70 werd er op de roef een extra overkapping toegevoegd. Deze geeft extra beschutting aan de roerganger. Voor de restauratie van het schip streven we de originele lijnen terug te brengen. Deze extra overkapping hoort daar niet bij.
Het dak moet er af en liefst vóór de verhuis naar Doel.
Voor dit manoeuvre hebben we extra machines nodig en we wisten nog niet goed hoe. Héél toevallig, toen we op een dag op de droogdoksite te Antwerpen rondliepen was deze verrijker actief. De stuurman Jorn was ontzettend behendig met dat ding en zo vriendelijk dat ie ons wou helpen.
Topper!
Page was started with Mobirise themes